Saltvannsforum  

Gå Tilbake   Saltvannsforum > Nybegynner > Oppstart
Forside Diskusjoner Kjøp&Salg Foto/Video Linker Grupper Hjelp Medlemsliste Kalender Marker forumene som lest

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-03-2011, 11:28
AndréMF sin avatar
AndréMF AndréMF er ikke aktiv
Klubbmedlem

Ble medlem: Mar 2011
Sted: Åneby, Nittedal
AndréMF Bidragsyter
Skjønte ikke stort nei, tenkte at dette kanskje var et spesialprodukt kun tilgjengelig i polen el. lign! Men gikk jo bra da, den jeg har er D-D AquaScape Epoxy Grå som jeg kjøpte for ..huff.. nesten 250 på Tam Alna. Samme guffa får man for 119 på korallen , eller 60!!! på reefexpress aiaiai. Fint å kunne stikke innom for en nybegynner, men det var en drøy prisforskjell allikevel.

Uansett her er noen bilder med mere lys i tilfelle noen av dere legger merke til noe som bør forandres..bortsett fra linselusfjompen som absolutt ville bli med på bildene i dag?

P.S. Jeg har rotet litt med bildene jeg har lastet opp, vet noen hvordan man fjerner de man ikke trenger?
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 16:42
filathor sin avatar
filathor filathor er ikke aktiv
Forumbruker

Ble medlem: Mar 2010
Sted: Ålesund
filathor Positiv bidragsyterfilathor Positiv bidragsyter
man kan også bruke tec7 som lim,.
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 18:01
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av filathor Vis innlegg
man kan også bruke tec7 som lim,.
Mener du at jeg kan la stenene være der de er, og så bruke tec-7 som om det var vanlig silicon, UNDER vann!? Har pusset opp, bygget om, modernisert etc. et hus på egenhånd så jeg har vært borti den (frustrerende) siliconen før. Selv om dette ser jo ut som et vidunderprodukt i forhold til silicon! Tetter og limer og så miljøvennlig at man kan bruke det som pålegg ser det ut som:
ref. datablad
Hmm dama begynte å brumme i skjegget når jeg snakket om Tec-7..hun jobber på Wurth og liker IKKE at man bruker produkter fra konkurrenter..sukk.
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 18:11
guttungen sin avatar
guttungen guttungen er ikke aktiv
Moderator

Ble medlem: Jul 2009
Sted: Sellebakk, Fredrikstad
guttungen Positiv bidragsyterguttungen Positiv bidragsyterguttungen Positiv bidragsyter
Delte meninger om tec7 i saltvann. Har ingen erfaring selv, bare lest alle advarslene mot det.

sent fra GPS'n
2010-2011 - Guttungen's drøm v.2.0.2 (240L SPS)
Nov 2011> - Guttungen's_Drøm_v3.0.3 Final Edition (540L SPS)
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 19:09
saltstian sin avatar
saltstian saltstian er ikke aktiv
Klubbmedlem

Ble medlem: Jul 2008
Sted: oslo
saltstian Forumsurfer
fant lit mere ifo jeg

se dene videjon er dene sia sykkt hehe limer i kvarie

http://www.ovv.no/index.php?option=c...eter&Itemid=54

må si lit skeptisk koralrev jeg da

Aqua Medic Blenny 80L

Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 20:59
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av saltstian Vis innlegg

må si lit skeptisk koralrev jeg da
Er vel egentlig enig med deg der, var egentlig dette svaret fra siden du linket til som gjorde meg meget skeptisk til bruk i et "aktivt" akvarium:

-"Kan TEC7 brukes i akvarium?"
-"Ja, men vent gjerne 7 dager før det fylles oppi vann og fisker. Hvis TEC7 skal brukes til liming av glassplatene, må akvariumet ha metallramme rundt."

hmm..ikke akkurat "no problem, fins ikke skadelig for noen akvatiske / marine organismer " svar dette her.
MEN, de som anbefaler dette har nok brukt det, og de ville jo ikke anbefale det hvis det hadde ført til kræsj eller andre uheldigheter sant..?
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 21:26
GauteG sin avatar
GauteG GauteG er ikke aktiv
Admin

Ble medlem: Mar 2008
Sted: Mandal
GauteG Positiv bidragsyterGauteG Positiv bidragsyterGauteG Positiv bidragsyter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av plop Vis innlegg
MEN, de som anbefaler dette har nok brukt det, og de ville jo ikke anbefale det hvis det hadde ført til kræsj eller andre uheldigheter sant..?
Det skal du ikke være for sikker på. Det er mange av oss som "har lest", "har hørt", "mener å tro at".... og vi er ikke alltid like gode til å si at dette ikke er egen erfaring.
Gammel 20-03-2011, 22:12
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av GauteG Vis innlegg
Det skal du ikke være for sikker på. Det er mange av oss som "har lest", "har hørt", "mener å tro at".... og vi er ikke alltid like gode til å si at dette ikke er egen erfaring.
Huff, det hadde jeg faktisk ikke trodd. Dersom man ikke har erfaring med et produkt, dyr eller tema burde man holde tyst, skrive tydelig at det er en mening ikke erfaring, eller tanker man har gjort seg. Eventuelt direktelinke til referanse på temaet. Sier ikke at dette gjelder deg Filathor, bare noe jeg mener generelt.
Høres ut som om du desverre har førstehåndserfaring når det gjelder dette GauteG. Har forresten kjøpt "Reef secrets" av Nilsen og Fosså etter at du anbefalte å lese meg litt opp på temaet. Dette er en god begynner bok som har inspirert meg til å finne mer litteratur. har kikket på bøkene av Sprung++ listen over bøker jeg har fått lyst til å kjøpe er her
Svar med sitat
Gammel 20-03-2011, 22:21
seeker sin avatar
seeker seeker er ikke aktiv
Forumbruker

Ble medlem: Nov 2009
Sted: stavanger
seeker Forumsurfer
Sitat:
Er vel egentlig enig med deg der, var egentlig dette svaret fra siden du linket til som gjorde meg meget skeptisk til bruk i et "aktivt" akvarium:

-"Kan TEC7 brukes i akvarium?"
-"Ja, men vent gjerne 7 dager før det fylles oppi vann og fisker. Hvis TEC7 skal brukes til liming av glassplatene, må akvariumet ha metallramme rundt."

hmm..ikke akkurat "no problem, fins ikke skadelig for noen akvatiske / marine organismer " svar dette her.
Jeg vil tro at disse 7 dagene de snakker om å vente før vann og fisk fylles i akvariet ....er pga. herding av produktet , og ikke gift , og skadelige stoffer .

MEN JEG HAR INGEN ERFARING MED PRODUKTET ;;
Gammel 21-03-2011, 02:42
filathor sin avatar
Forumbruker

fikk tips om tec7 fra Atlanterhavsparken, de bruker den til sine akvarier og limer sammen alt av LS og tetter fuger med den og mye mere.
en kamerat av meg limte hele karet sitt med den og brukte det til å feste koraller med,. fungere helt utemerket i følge både Atlanterhavs parken og kameraten min.-
Men har ikke prøvd den selv..
bruker selv 2 komp kitt fra DD..men da blir alt av fuger Rosa
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 09:28
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Okidok, tror jeg skal prøve å finne en tune etter jobb og prøve. Jeg har jo ingen dyre dyr der ennå og puttyn syns jeg var vanskelig å få til å hefte skikkelig :0(
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 12:52
GauteG sin avatar
Admin

Jeg forsøkte å lime avrenningen min med Tec-7, men det satt ikke godt nok. Jeg kunne pelle av lange remser med størknet Tec-7 - Det var godt rengjort og ble limt mens det var tørt, men jeg husker ikke om jeg lot det vente i 7 dager før jeg fant ut at det ikke var godt nok. Har ikke prøvd det på stein.
Gammel 21-03-2011, 20:12
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Thumbs down Test av Tec-7 på våt LS under vann.

"first impressions" som det heter på nynorsk:
Oppfører seg akkurat som silicon. Fester seg på alle rene og tørre flater, avstøtes fra fuktige flater. Ikke noe nytt det kanskje, men lite egnet til å lime koraller i vann som allerede er stablet og stripset slik man vil ha det. Jeg endte opp med å fylle en god fuge i de sprekkene som var viktige for stabilitet, og endte opp med å ufrivillig dra ut hele fugen med tubespissen når jeg var ferdig. Festet som sagt ikke til de flatene jeg jobbet med, så jeg måtte forsøke å presse de på plass i ettertid og så stryke av tec-7 mot stenen for å få den til å slippe taket. Siden det er noe bevegelse i stenen endte det opp med at fugene mistet kontakt med stenen så fort jeg kom borti den. jeg skal la det stå og la seg herde, men dette tror jeg desverre er langt fra å holde mål på såpass luftige stenformasjoner som jeg har lagd, desverre.

Hvis jeg skal synse..og det gjør jeg ofte, vil jeg tro at tec-7 er ypperlig dersom man skal bygge et skjelett av død LS i tørre omgivelser. dvs stable sten / forankre sten i et tørt kar. Da kan man legge opp midlertidige støtter etc. som fjernes etter herding.

Jeg valgte mørkegrå fuge, men selv den lyser godt opp i karet nå, og det blir spennende å se om de forskjellige organismene klarer/ vil feste seg til den, ellers må jeg til med kamuflering etterhvert.
Apropos organismer, de ser ut til å ha det bra enn så lenge. Jeg tror jeg har en Bispira variegata, og en baby abellastarte sanctijosephi. I tillegg er det et skjell som minner om blåskjell og en muslingaktig sak som er festet til en LS.
Alle disse fortsetter å filtrere vannet som om ingenting har skjedd, ingen umiddelbare forgiftninger altså. Sneglene mine har gjemt seg for øyeblikket, så jeg får komme tilbake til hvordan det står til med de på et senere tidspunkt.
André

Sist endret av AndréMF : 21-03-2011 kl 20:14 Årsak: mulighet for misforståelse
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 20:45
Roar sin avatar
Roar Roar er ikke aktiv
Moderator

Ble medlem: Jun 2004
Sted: Drammen (Gulskogen)
Roar Positiv bidragsyterRoar Positiv bidragsyter
Jeg har ikke hatt saltvann i så mange år, men jeg har ikke hørt om noen som har vært fornøyd med Tec7 til liming av akvarier. Liming av LS har jeg ikke hørt noe om.
Mvh Roar
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 21:10
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Roar Vis innlegg
Jeg har ikke hatt saltvann i så mange år, men jeg har ikke hørt om noen som har vært fornøyd med Tec7 til liming av akvarier. Liming av LS har jeg ikke hørt noe om.
Mvh Roar
Hehe sikkert en god grunn til det skjønner jeg nå. Anbefales ikke, iallefall ikke i våt tilstand, og LS (ikke død LS) er jo som oftest våt og fuktig.
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 21:27
filathor sin avatar
Forumbruker

javel, da kan vi nok konludere med at tec7 funker best på tørt og tørre flater og må herde..
Men Atlanterhavsparken bruker dem jo undervann ?? merklige greier
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 21:38
Per Arne Nilssen sin avatar
Per Arne Nilssen Per Arne Nilssen er ikke aktiv
Sekretær

Ble medlem: Jan 2011
Sted: Krokstadelva
Per Arne Nilssen Positiv bidragsyterPer Arne Nilssen Positiv bidragsyter
Sitat:
fikk tips om tec7 fra Atlanterhavsparken, de bruker den til sine akvarier og limer sammen alt av LS og tetter fuger med den og mye mere.
en kamerat av meg limte hele karet sitt med den og brukte det til å feste koraller med,. fungere helt utemerket i følge både Atlanterhavs parken og kameraten min.-
Men har ikke prøvd den selv..
bruker selv 2 komp kitt fra DD..men da blir alt av fuger Rosa
Bruker en del tech 7 på jobben min som tømrer. Skal du få den til å hefte på våte flater så må du jobbe litt med den. Den hefter ikke hvis du prøver å legge igjen en fuge med fugepistolen.
Hva vitsen skal være med å lime sammen akvarier med tech 7 er det skjønner ikke jeg. Så vidt jeg vet er den jo dyrere enn vanlig akvariesilikon.
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 21:49
filathor sin avatar
Forumbruker

fikk bare tipset fra Atlanterhavsparken når vi var der under "hjemme møtet" at det var supert som fugemasse og tettemiddel for akvarieglass..
Og de anbefalte det da det var så sterkt..
En kompis av meg som også har saltvannskar, har fuga opp igjen sitt kar med tec7 og han skryter veldig over hvor bra det er, derfor kom jeg med det tipset.
Men dyrt ja det er det sikkert, men koster vel omtrent det samme som en tube
akvastabil sort silikon på butikken her oppe.
Nå har vel trådstarter prøvd tec7 og vi kan vel påstå at den heller hefter dårlig på LS..
samme gjør DD sin tokomp, dessuten er den rosa og smuldrer i vann
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 21:54
Sekretær

Ja under vann har heller aldri jeg prøvd dette produktet.
Men du må da iAf jobbe det godt inn i steinen skal du få det til. Ang pris så ligger vel en patron tech 7 på ca 150,- tipper jeg. Akvariesilikon 120,-??
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 22:38
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Jeg vil tro at atlanterhavsparken får litt hjelp når de bruker den på lekasjer, da vil det oppstå et vakum som presser tec-7 inn i sprekken, eventuelt akrylplaten som ble vist på filmen.
Dette er ikke et nederlag Filathor, og ikke føl at jeg bærer noe nag eller tenker noe negativt om deg eller forslaget ditt pga. dette. Jeg visste at dette kunne bli så som så, og tar det som en erfaring, som jeg nå deler med resten.
For alt jeg vet så kan det hende at en mer erfaren håndverker hadde fått dette til, men tvilsomt slik som jeg brukte det, dvs at jeg prøvde å fylle spekker mellom LS for at de skulle hefte sammen. jeg forsøkte virkelig så godt jeg kunne å gni det inn i kontaktflatene, men jeg kom til kort, en annen faktor som spiller inn er at det var svært vanskelig for meg å rengjøre flatene godt nok, på atlanterhavsparken skrapte og børstet de først og det fikk jeg kun delvis til.
men guttaboys, ta det som en erfaring fra en nybegynner som har prøvd.
2 komponenten jeg brukte tidligere var forresten fra Aqua-medic, og fungerte utmerket syns jeg, det eneste man må huske på er å ha tørre hender før den blandes, ellers blir det "våt leire" effekt med påfølgende oppsmuldring. Dog hefter heller ikke denne, den må presses inn i flater, og pga. ujevnheter "kroker" den seg fast i relativt store hulrom etc og forankrer stenene på den måten, men først etter at den har herdet. (noe de fleste her sikkert har prøvd og vet.. men jeg tar det med her allikevel.)
En siste obserasjon når det gjelder tec-7, skummeren har gått bananas en liten stund og jeg har måttet tømme kopper ca hvert 5-10min. men har roet seg nå. Sneglene er ute og koser seg og alt ser ut til å være fryd og gammen.
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 23:24
filathor sin avatar
Forumbruker

akvariesilikonen ,. den koster nok nermere 200 kr + , for en så stor tube som tec7 varianten.. 300 g.
dyrt med sånt her oppe.

derfor tyr man til billigere varianter
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 23:26
filathor sin avatar
Forumbruker

btw,. skummer skummern godt, så vet du i hvertfall at den gjør jobben sin, og får ut dritten.
Svar med sitat
Gammel 21-03-2011, 23:57
Kristian Hennig sin avatar
Kristian Hennig Kristian Hennig er ikke aktiv
Forumbruker

Ble medlem: Jan 2007
Sted: Røyken
Kristian Hennig Bidragsyter
Sitat:
akvariesilikonen ,. den koster nok nermere 200 kr + , for en så stor tube som tec7 varianten.. 300 g.
dyrt med sånt her oppe.

Det behøver ikke være det;)

http://maps.google.no/maps/place?oe=...22388712993529

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=153515751
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 00:16
filathor sin avatar
Forumbruker

Luringen

meeen ,nå var dette Clas Ohlson, å ikke Zoo1 eller Tropehagen som også er på AmfiMoa da,.
jobber der
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 13:58
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
Var nok litt rask i vendingen der, skummeren har jobbet som Northug på forbudte stoffer igjennom natta, tror nesten jeg må ta et 50% vannskifte idag for å se om det hjelper.Ikke noe problem med så store vannskifter når man ikke har "høyerestående" dyr oppi der ennå håper jeg, eventuelt får jeg modifisere skummeren litt sånn at "avfallet" går rett i en bøtte som står ved siden av og etterfylle etterhvert som vannet tappes. personlig vil jeg nok ikke bruke dette produktet i et kar med vann en gang til, men gjøre som representanten for tec-7 sier:

"Kan TEC7 brukes i akvarium?
Ja, men vent gjerne 7 dager før det fylles oppi vann og fisker. Hvis TEC7 skal brukes til liming av glassplatene, må akvariumet ha metallramme rundt.
"

Amen, jeg venter gjerne neste gang
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 14:09
dingo62 sin avatar
dingo62 dingo62 er ikke aktiv
Forumbruker

Ble medlem: Sep 2006
Sted: Akershus/Hakadal
dingo62 Forumsurfer
Godt og se du er i gang i denne spennende hobbyen...
Nå ser jeg att du bor på Åneby... Stemmer det??
I så fall bor jeg jo bare 10min unna deg med bil..
Ta en tur innom... jeg setter på kaffe... så kan vi snakke akvarie lenge lenge... hehe
Gammel 22-03-2011, 15:25
GauteG sin avatar
Admin

Sitat:
...tror nesten jeg må ta et 50% vannskifte idag for å se om det hjelper.Ikke noe problem med så store vannskifter når man ikke har "høyerestående" dyr oppi der ennå håper jeg...
Nå har jeg ikke heeeeeelt fått med meg hva du egentlig har i karet ditt, men bare sånn i tilfelle - Husk at f.eks snegler er det mange som mener man bør aklimatisere ganske lenge, da de kan være litt fintfølende for f.eks. salinitetsendringer. Så et 50% vannbytte med "riktig" salinitet kan kanskje være uheldig for dem hvis du har skummet ut mye saltvann og erstattet det med ferskvann....
Gammel 22-03-2011, 17:55
Sekretær

Sitat:
dyrt med sånt her oppe.

Tja. Patron med akvariesilikon fra Reefshop kr, 109,-. Det er 310ml samme som tech7.
Hvem var billigst nå da?
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 18:14
AndréMF sin avatar
Klubbmedlem

AndréMF Bidragsyter
hei og takk for råd, når jeg kom hjem nå hadde skummeren begynt å oppføre seg ordentlig igjen. Tec-7 guffeluren har størknet men det er tydelig at den ikke har festet seg, jeg vet at den ikke er herdet ennå, men det har ikke noe å si når det ikke fins tegn til vedheft, så da blir det strips og litt mer 2 komponent putty.Regner med at LS'n må stabiliseres så fort som mulig så det blir litt ro inni der. Ser ut til at brunalgene har begynt å gi vei for en veldig lik, men grønn variant, samt at det har kommet noen trådalger. er vel som det skal være da?

gauteG: jeg har ikke etterfylt etter å ha fjernet skummegrums(?) siden jeg ikke ville forryke saliniteten og ville vente med etterfylling til ting hadde roet seg. Jeg vet nemmelig ikke om jeg kan blande saltvann og la det stå, og isåfall hvor lenge.. må det stå med en brusestein oppi etc. etc? Advarselen ang. snegler er notert. Generelt sett vet jeg at snegler er ansett for å være veldig fintfølende på miljøgifter og forandringer, men de sneglene jeg har erfaring med har vist seg å være overraskende robuste og hardføre.

Dingo62, deg har jeg oppdaget for lenge siden, og sendt deg en forespørel om å legge deg til venneliste(husker ikke om det er det det heter her inne, men du skjønner hva jeg mener.)
Og Jeg tar imot de fleste tilbud med åpne armer, så nå kan du vente deg besøk av en kar med mange spørsmål! Og (sterk) kaffe må man ha.
Svar med sitat
Gammel 22-03-2011, 18:28
GauteG sin avatar
Admin

Utfordringen da blir jo fordampningen. Det fordamper ferskvann fra karet ditt, noe som gjør resten av vannet saltere, og det må etterfylles med ferskvann for å holde stabil salinitet. Og i tillegg fjerner som sagt skummeren saltvann.... Det skal ikke være lett å holde stabile verdier, gitt.
Hvis du har en liten sirkulasjonspumpe i kanna, så kan saltvann stå lenge. Kan godt være at en brusestein også gjør susen, bokstavelig talt - Bare det ikke blir stillestående.

Tags
hjelp, innkjøring, nytt, oppstart, spørsmål

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg