![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Alkalinitet
Er det vanlig at alk. dropper 1 grad KH pr. døgn?
Har en red sea max 130 ltr. med følgende vannverdier: PH 8,2 Salinitet 1,026 Ca 420-430 Mg 1350-1370 KH 9 men jeg må tilsette 1 teskje bikarbonat pr dag for å opprettholde den der. Noen som har en kommentar? |
|
|
|||
|
|||
|
Har samme erfaring med samme kar.
tilsetter natron hver uke. |
|
|
|||
|
|||
|
Den vill droppe om du ikke tilsetter en bufferkilde jevnlig ja. 1kh pr døgn var jo litt mye vil jeg si men kan nok sikkert forekomme med høy biologisk belastning.
|
|
|
||||
|
||||
|
Er vel i tråd med hva jeg har opplevd ja.
|
||||
|
||||
|
En grad KH pr døgn høres mye ut synes jeg.
Nå kjenner ikke jeg til karet ditt, men det høres ut som at du har en noe høy nutrient spike i karet ditt. -Bytt vann og mat noe beskjedent (det betyr ikke å sulte ut fiskene) til du har nitrat eller fosfat med lave utslag (helst så vidt målbare om du klarer). -Pass på å tilføre kalsiumet saktere, så du ikke dropper kh'en -Magnesium minimum 1300-1400. min 1300-1350 om du har >400<430 Ca, og min 1350-1400 ved Ca >430. -Det er mest effektivt å unngå å tilsette Mg,Ca og bikarbonat samtidig. Håper det hjelper på KH drop'en din!
|
||||
|
||||
|
Takker for alle innspill.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|