![]() |
|
|
||||
|
||||
|
eddik
Er det noen plass som selger 35% eddik i 5 liters dunker?
Eller må man på rema og kjøpe 2 fulle poser med de små flaskene de selger..
|
|||
|
|||
|
Heisann!
Her har du 1 liter 100% http://no.vwr.com/app/catalog/Produc...r=1.00063.1011 Gir drøyt 3 liter med 35% Så kan du blande den ut selv. Koster 140,- |
|
|
||||
|
||||
|
Er det ikke ca 20 kroner for en 1/2 liter 35% eddik da? Da blir det 120 kroner for 3 liter. Da blir det dårlig butikk å blande eddiksyre ned til 35% for 140 kroner. Kanskje det til og med er pluss frakt.
Mvh Roar |
|
|
||||
|
||||
|
Holder en stund med en 1/2 liters flaske..
Hva skal du med 5 liter
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Det er ikke den utgiften jeg tenker på når det gjelder denne hobbyen da Mvh Roar |
|
|
||||
|
||||
|
jeg vil ha en stor dunk stående (i kjelleren med lokk..) med tja 7 - 8 liter sterk eddik til å dumpe alle størrelser pumper oppi og anna stor utstyr i så de er helt under
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Jeg tenkte litt for kort på forrige innlegg
|
|||
|
|||
|
Sitat:
Det er klart. Men koster å få det som man vil ha det... Dog den jeg siktet til er av Pro analysi-kvalitet. Det koster også. |
|
|
||||
|
||||
|
Hvorfor ikke kjøpe saltsyre?
Selges bla. i byggevare sjapper. Husk alle verneregler!!
Mvh Sven-Egil Leder Saltvannsforum. Mitt akvarium: Aqua-Medic Tridacna 160. Bor i Åros som ligger i Røyken.Min Hjemmeside: www.korallrev.no Vær gjerne uenig med min mening. Men ikke heng meg fordi jeg har en! Glem ikke å hygge deg! |
|
|
|||
|
|||
|
Min erfaring er at en blanding på 2-3 dl i en 10 liter bøtte er mer enn sterkt nok. Tenker da på den 35% hvite/klar eddiken som selges i mat butikker.
Ting må kanskje ligge noe lenger i badet enn med en sterkere blanding. Kanskje så mye som to dager. Varmt vann øker effekten drastisk så kan man ha en varmekolbe av glass oppi er det å foretrekke. ikke stikke hele greien nedi, bare glassdelen. Jeg har noen ganger sett at gummi detaljer ikke alltid er så glad for å ligge i blandinger som er sterkere enn dette. Sugekopper og ikke minst elektriske kabler til pumper har jeg sett at forandrer litt struktur og "sveller" i noen tilfeller, uten at dette påvirker ytelsen forløpig. Derfor fortrekker jeg en såpass svak blanding og heller la delene ligge lenger. O-ringer er laget av annen gummi (Nitril) som er mer motstandsdyktig mot syrer. De ser ikke ut for å la seg påvirke. Uansett er denne måten å rengjøre utstyr for groe helt suveren. |
|
|
|||
|
|||
|
For de som bor i/nær Bergen kan man kjøpe eddiksyre i kanner hos Hjelle Kjemi på nordnes. Og det finnes nok tilsvarende bedrifter i de fleste kanter av landet ;)
http://www.hjellekjemi.no/Eddiksyre%...kkel_40_0.html |
|
|
||||
|
||||
|
Jeg benytter 35% saltsyrre og denne får man kjøpt i alle byggevarebutikker i 1l og 5l. Rimlig og enklelt.
Har også benyttet saltsyren mot glassroser. |
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|