![]() |
|
|||||||
| Forside | Diskusjoner | Kjøp&Salg | Foto/Video | Linker | Grupper | Hjelp | Medlemsliste | Kalender | Marker forumene som lest |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|||
|
|||
|
Münsterjegerens balje
Tenkte å lage en liten tråd om karet mitt.
Jeg begynte med et 240-liter Juwel RIO. Ble etterhvert mer interessert i å få større kar, så kjøpte et nytt 320-liter. Karet kom med sump. Det var ike plass til skummer her, men et dryppfilter. Tekte at jeg kanskje skulle prøve ut dette. Knallfint, og morsomt med mere plass slik at aquascaping ble som man ville. Det som er litt sprøtt er at jeg ikke hadde dette karet mer enn en knapp uke før jeg dro tilbake til butikken og tok med meg en 620-liter hjem. Samme sumpen. En kompis kjøpte 320-literen min. Som det står nå er det følgende: 620 liter hovedkarr 50 liter sump Lys: 3*150w HQI 4*T5 **w (70 cm lange?) UV: V2 600 Skummer: Tunze Comline DOC 9015 Retur: 5600 l/h Lifetech Sirk: 2* Seio 1500 2* Seio 530 IKS Aquastar 2* pH 1* temp 1* strømskinne Ca 50 kg LS Har nå den siste måneden hatt en ordentlig periode med aggresiv hvitprikk. Jævelskapet har nå begynt å gi seg etter en kur på Stop Parasites. Det kostet noen tusen i fisk, så ikke veldig motiverende. For å si det sånn, så skal fisken ha gått mer enn 3 dager i kar før jeg kjøper neste gang. Nå begynner jeg endelig å kose meg med karet. Gikk også til anskaffelse av to nye pussereker for parasitt-bekjempelse. Returpumpa støyer litt, men ikke ubehagelig mye. Kan vel ikke vente noe mer av en Kina-pumpe. Ellers har jeg malt bakgrunnen av karet helt svart. Synes det ble veldig delikat. Får litt blåskjær i det fra HQI-lampene, hvilket gir følelse av dypt vann. Har ikke vært så flink å skrape bakglasset (eller frontglasset for den del) når jeg har hatet karet som værst. Kommer frem av bildene. VAr det jeg kom på i farta. Avslutter med noen bilder, dog de yter ikke rettferd til karet. Holder på å øve meg på å ta bilder med manuelle innstillinger, og det synes. Mye utbrente bilder. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
|
Hei.
Dette var jo veldig fint Liker godt den svarte bakgrunnen din.. Vi har blå nå og synes det er fint, men lurer litt på hvordan d hadde blitt med svart.. Det blir ikke veldig mørkt da? Har du tatt bilde uten blitz eller med her? Hilsen Christine..
|
|||
|
|||
|
Synes den svarte bakgrunnen gir en vanvittig kontrast til alt annet i karet. Alt blir mer fremhevet.
Vurderte også blått, men gikk for kontrasten i stedet. Ingen av bildene er med blitz. Takk for tilbakemeldingen! |
|
|
||||
|
||||
|
Kansje du kunne tatt et med blitz?? Lurer litt på hvordan den bakgrunnen er.. Heheh..
Var kjempe fint.. Burde kansje prøve med svart å se
|
|||
|
|||
|
Kan jeg vel... Må bare øve meg litt først hehe..
Kan legge ut i kveld. Muligens det kommer ny fisk i karet i kveld, så da blir det sikkert noe. |
|
|
||||
|
||||
|
Ojoj.. Hvordan fisk??
Gleder meg til å se
|
|||
|
|||
|
Zebrasoma flavescens
Acanthurus japonicus Og en pussefisk jeg ikke vet navnet på. Fikk akkuirat telefon om at de var fanget, så da er det i boks. HAdde bestilt en Scopas i butikken, men den døde dessverre. Kikket lenge på den du hadde ute for salg, men siden jeg hadde bstilt ble det ikke noe av. Så nå som den er dauy har du solgt din... Typisk... |
|
|
||||
|
||||
|
Gleder meg til å se bilde :)
Ja scopas ble solgt på fredag så da kjøpte vi en flavescens. Synd med scopasen
|
|||
|
|||
|
Da er ny fisk på plass.
Flavescens smatt inn mellom scopas og den andre gule, som om den alltid hadde bodd der. Og det var greit. Brown tang fikk det litt værre, så jeg skrudde av lyset for idag. Derfor ikke bilder. Men fikk tatt noen før jeg dro istad med god kontrast. Spesielt et av bildene med gul kirurg og svart bakgrunn. Det siste bildet av den hvite anemonen er stadig på vandring. FEster seg ikke i det hele tatt. Noen som ser hvem art det er? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Flotte bilder!
|
|||
|
|||
|
En Bubbletip mener du?
Jeg har forsøkt å gi den scampi, men det er ikke interessant. Tar igrunn ikke til seg mat, men blomstrer som bare det. Har sett likedan ut siden jeg hentet den i danmark for en mnd siden. Bortsett fra en gang hvor den krympet helt og la seg inni den ene steinrøysa i karet. |
|
|
||||
|
||||
|
Var jo kjempe fine :)
Gratulerer med nye innbyggere
|
||||
|
||||
|
Ser bra ut dette Peter. Skal jeg sette finger,n på noe må det bli at du er en smule utålmodig... Du skiver du har at hvitprikk, kan tenkes at utbrudet skyldes at ting går litt fort her. Syns ikke du skal hive opp i mer fisk nå, la systemet ditt modnes i noen mnd. Litt mer Ls og litt mere sirkelelasjon hadde jeg vel også ønsket meg. Men uansett dette ser fint ut.
Vi vet vel alle at tålmodighet kan være vanskelig når man er ny i dette gamet her... det er jo så mye flott å få tak i "vøttu"
|
|||
|
|||
|
Enig der Sander. Nå blir det en stille periode på innkjøpsfronten.
Blir å avle opp litt LS i reservekaret mitt, og få lagt oppi det. Igår kveld var alle litt forvirret. Skrudde derfor av lyset, men idag er alle venner. Scopasen stakker så ut som skulle ta den nye gule, men med to gule foran seg visste han ikke hvem han skulle ta. Hehe. Komisk situasjon. HAr iallefall erfart at pussereker er en må-ha-art i karet. TAr hånd om mye den, selv om den er nokså passiv. Angående sirk synes jeg at jeg har nok. Mulig jeg må supplere med mer sirk hvis det kommer mere stein oppi der. Men veldig fornøyd med aquascapingen min, så blir å holde samme tema. Mulig bygge på søylen i midten undenifra. Kommer bilder i kveld. |
|
|
||||
|
||||
|
hei peter flått karr. hvor kjøpte du det og hva måtte du gi for herligheten :)
|
||||
|
||||
|
Flott akvarium
|
|||
|
|||
|
Sitter og ser på lyskilder.
Idag benytter jeg kun lyskilder som fulgte med originalt, og de er ikke merket med noe spesielt. Har 4* 39W T5 (2 i front, 2 bak) 3*150 w HQI mellom T5-rørene Altså: ---- ---- O O O ---- ---- Noen forslag til oppsett i fargespekter? |
|
|
||||
|
||||
|
Münsterjegerens balje
Pent akvarium du har fått deg.
Jeg synes det ser ut som om hjørnene er avrudet i formen,eller spiller øynene meg et puss nå. Er det glass akvarium eller akryl akvarium? |
|
|
|||
|
|||
|
Takk!
Jo, karet er buet i fronthjørnene. Synes det var veldig bra å ikke ha en H-bjelke i hvert hjøre. P |
|
|
||||
|
||||
|
Hva heter akvariet og hvor har du kjøpt det?
Driver å drømmer om et nytt kar på badet og avrunda hjørner passer best der |
|
|
||||
|
||||
|
Flott kar dette her
Likte godt dei svarte og kvite klovnene.. |
|
|
||||
|
||||
|
Det er ett Jebo ja. Kjøpt i dyrebutikken drammen!
(håper det var greit att jeg svarte på den P Har blitt bra dette. Håper det ikke faller fra så mye for deg fremover nå. Hatt kvota di du nå----...--
|
|||
|
|||
|
Går greit vettu K:)
Tok nettop et 10% vannbytte. Slitsomt å ha vann i kjellern og karet i 1. ![]() Fiskene ser dog fornøyd ut. Har funnet noen nye spirer omkring. Tar bilde av det når alle boblene er borte, så kanskje noen kan fortelle hva det er... |
|
|
|||
|
|||
|
Karet ligger nå for salg grunnet dalende interesse.
Alle henvendelser om kjøp bes gjøres på PM eller tlf 4678 9104 Selges i første omgang komplett. Kan selges i deler om dette går smertefritt. |
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|