![]() |
|
|||||||
| Forside | Diskusjoner | Kjøp&Salg | Foto/Video | Linker | Grupper | Hjelp | Medlemsliste | Kalender | Marker forumene som lest |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
||||
|
||||
|
Allergisk mot saltvann?
I går rota jeg nedi karet et par minutt. Nesten umiddelbart begynte det og svi litt – og det ble verre og verre etter hvert. Til slutt måtte jeg avbryte og skylle i vasken. Svien ga seg en del, men selv etter 5+ minutter med skylling så var den der enda, selv om den hadde gått over til en mer kløende følelse. Armene mine var litt røde etter dette. Jeg smurte med fuktighetskrem og forsøkte å la være å klø. I dag har jeg masse små røde prikker på armene som klør ganske intenst. Jeg har hatt tilsvarende utslett på håndflatene i et par uker før dette, men her har det verken kleia eller svidd, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før. Er det mulig at jeg har utvikla en allergi over tid?
Ja – jeg vet jeg bør bruke hansker når jeg roter i karet, men… |
|
|
||||
|
||||
|
allergi
Vi snakker nok amputasjon her Paalrune,protese fra kneet og opp...
|
||||
|
||||
|
Pimp my prosthetic!
Now, complete with a RI/DO-unit, refractometer, dosing pump AND Balling! |
|
|
||||
|
||||
|
allergi
ler så eg grine her.....
|
|||
|
|||
|
Du er ikke alene
Jeg har også perioder der det ser ut som jeg er solbrent på den delen av armene jeg har hatt i vannet. Jeg har funnet ut at jeg er mindre plaget når jeg er flink til å bruke fuktighets krem på armene. Bare pass på å ikke smøre de rett før du skal i vannet.
|
||||
|
||||
|
om ikke du er allergisk mot selve saltvannet, så er det absolutt mulig å utvikle allergi mot stoffer som en del av innbyggerne i karet kan avgi. Slim fra knapper er et eksempel. Selv kunne jeg ikke bruke røde mygglarver i ferskvannsakvariet mitt, fordi det gjorde det nesten umulig for meg å bytte vann i karet senere.
Forebyggende? ja, bruke hansker. Ikke noe annet som egentlig hjelper mot allergi enn å unngå allergenet. Ellers kan du jo selvfølgelig ta deg en antihistamintablett når plagene er store. Se om dette hjelper. Et lite tips er at i England selges en tube med antihistaminkrem, denne er veldig effektiv. Likevel, bruk hansker, for om dette er allergi, vil problemet bare bli større jo mer du blir utsatt for stoffene du ikke tåler...
|
||||
|
||||
|
Når det prikker og svir roper akvariet etter kullfiltrering
Mvh Sven-Egil Leder Saltvannsforum. Mitt akvarium: Aqua-Medic Tridacna 160. Bor i Åros som ligger i Røyken.Min Hjemmeside: www.korallrev.no Vær gjerne uenig med min mening. Men ikke heng meg fordi jeg har en! Glem ikke å hygge deg! |
|
|
||||
|
||||
|
Hmmm, burde kanskje kjøpt noe kull å stappa i en sokk. Det er notert på "innkjøpslista" mi :)
Nå det gjelder hansker; hvor kjøper dere lange nok til å dekke hele armene? |
|
|
||||
|
||||
|
Som Sven-Egil sier, det er på tide å bytte kull! Neslegifter og andre stoffer svir helt klart, spesielt på underarmen.
|
||||
|
||||
|
Har ikke kjørt kull før.
Vil det gå greit å kjøpe produktet under og stappe det i en filtersokk? (sokken vil da plasseres i et lite kammer i sumpen som står mellom skummer og returpumpe) http://korallen.mystore.no/ds_produc...oducts_id=1484 |
|
|
||||
|
||||
|
Sitat:
Jeg kjøper mine på apoteket. Tror det er apotek1 Spør om de kan bestille Optima hansker til deg. Disse går helt opp til skulderen :) Eneste ulempen er at de er laget av tynn plast, så skal du gni deg inntil spisse ting, vil du bli våt. Men jeg bruker somregel en undersøkelses hanske oppå de lange, og da fungerer det smertefritt. |
|
|
||||
|
||||
|
Korallen har slike også http://korallen.mystore.no/ds_produc...oducts_id=1612
|
||||
|
||||
|
Om du har litt tørr/sår hud med litt antydning til eksem om vinteren så er det sikkert grunnen til at det svir litt...
|
|
|
||||
|
||||
|
De Tunze hanskene er, dersom de ikke har forandret på noe i det sisste, sånne "kurumpehansker" som vetrinærene bruker.Tynne greier til høy pris 9,7 kroner pr stk.
Jeg bestilte 100 stykker på et dyrlegekontor, og betalte 133 kroner for dem 1,33 kroner pr stk. De tåler ingenting, hull med en gang du kommer borti en stein. Mvh Roar |
|
|
||||
|
||||
|
Ja du kan godt kjøre kullet der, eller hvor som helst med tvungen vanngjennomstrømning i en damestrømpe som du får kjøpt på supermarkedet (fin netting kan også brukes).
Aqua Medic har mer solide og lange hansker som kan brukes mange ganger, men engangs er litt greiere spør du meg. Har aldri kjøpt lange engangs, siden jeg ikke bruker hansker vanligvis. Men bruker korte hansker + vernebriller når jeg fragger (spes zoanthider). Lenge til jeg skal "hjem" igjen til Ørsta, ellers skulle jeg tatt med litt kull til deg. Er selv oppvokst i Ørsta, men flyttet derfra for 12 år siden. Min familie bor der fortsatt, så jeg er der et par ggr i året.
|
|||
|
|||
|
JEg beyntter en sokk med kull som jeg setter foran returpumpa.
Hvor mye kull er anbefalt per liter vann? Benytter aktivt kull av typen som man får på Europris. Mer finpartikulært enn det man får i akvarieforretninger. Større overflate. |
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|